Pont F9: een betwiste verbinding

Op maandag 9 januari werd met feestelijk geluid de veer-verbinding met de Sluisbuurt gevierd. Veerpont F9 vaart vanaf de Ertskade op Sporenburg naar de Sluisbuurt en dit bespaart de gebruikers een omweg via de Amsterdamse brug. Van deze pont mogen alleen voetgangers en fietsers gebruik maken, drie keer per uur heen en weer. Voor Geluiden uit Oost reden om eens te gaan praten met de mensen die dit allemaal mogelijk maken; de schippers, RWS verkeerspost Schellingwoude, de Gemeente Amsterdam en de bewoners van de eilanden.... Wat komt er allemaal kijken bij een veilige oversteek over het drukbevaren Amsterdam-Rijn-kanaal? En wat zijn de gevaren van de verbinding op land en water?

 

Er werd aanvankelijk een fietsbrug geprojecteerd tussen Sporenburg / Oostelijk Havengebied en het Zeeburgereiland. Maar het werd een tijdelijk veerpont voor zeven jaar die voorlopig alleen doordeweeks van 7 tot 19 uur vaart. Wat ging er aan dit besluit vooraf? Is een veerpont de beste oplossing? Of verschillen daar de meningen over als je het de bewoners van Sporenburg, Zeeburgereiland, Rijkswaterstaat, de Koninklijke Binnenvaart Nederland of de gemeente Amsterdam, vraagt. En gaat er ooit nog wel een fietsbrug komen? Luister naar Pont F9: een betwiste verbinding.... waarin Tineke Kalk en Leon Paquay op onderzoek uitgaan.

Van de  J.F van Hengelstraat - >>>

>>>> Naar de Sluisbuurt - nu nog zandvlakte, op termijn leefgebied van 10.000 mensen.

IJveer 56 bedient de route F9 Ertskade-sluisbuurt

GVB-schipper Jan Hegeman vaart over

Radar en radiocommunicatie voor de veiligheid

Drie keer per uur.....blijft dat voldoende?

Schipper mag ik overvaren of moet ik dan een cent betalen?......De verbinding is een gratis service van de Gemeente Amsterdam. In totaal heeft Amsterdam een 11-tal veerverbindingen. Dat is een unieke attractie en faciliteit van de stad. Veel mensen houden ervan om even op het water van het stadsgezicht te genieten.